MIKRUS i MEDUZA Prototypy polskich samochodów popularnych.
Meduza i Mikrus, to dwa prototypy samochodu popularnego, opracowane przez Zakłady Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu. Pierwsze wozy s± Już gotowe i były demonstrowane 26 lipca w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego. Prototypy różni± się między sob± tylko szczegółami nadwozia. Naszym zdaniem
Mikrus ma linię bardziej efektown±, a wyżej umieszczone reflektory zapewniaj± lepsze o¶wietlenie drogi. Mikrus i Meduza, to samochodziki naprawdę popularne.. Mały dwucylindrowy dwusuwowy silnik, dzięki niewielkiej pojemno¶ci skokowej, pozwala na utrzymanie ¶redniego zużycia paliwa w
granicach 4,5 litra na 100 km. A więc koszty eksploatacji będ± niewielkie i samochodzik nie będzie nadmiernym obci±żeniem przeciętnie zarabiaj±cych rodzin. Tylko, żeby cena samochodziku była równie przystępna...
Obydwa prototypy s± wykonane bardzo starannie i maj± szereg ciekawych rozwi±zań. Na przykład, korzystne wrażenie robi prosta, a jednak naprawdę ładna przednia deska z wskaĽnikami i wył±cznikami, jak też i kierownica z jedn± szprych± - podobna do stosowanej w Citroen DS 19. W ogóle prototypy
nie s± wykonane prymitywnie 1 na pewno nie ustępuj± produkowanym mikro-samochodzlkom zagranicznym. Jak widzimy, żerańskie FSO ma teraz poważnego konkurenta w Mielcu, konkurenta, który daje lekcję jak należy konstruować samochody. Oczywi¶cie prototypy musz± przej¶ć próby dla wyszukania
ewentualnych usterek, a również i zakłady trzeba przygotować do podjęcia produkcji. Jak zwykle największym problemem będzie tłoczenie blach nadwozia. A więc wci±ż nie wiadomo, kiedy będziemy mogli kupić Mikrusa...
Przednie siedzenia s± odchylane dla umożliwienia doj¶cia do małego siedzenia tylnego, przeznaczonego w zasadzie dla dzieci. Przy odrobinie samozaparcia zmie¶cić się może i dorosły człowiek.
Kierownica z jedn± szprych± Jest podobna do stosowanej w Citroen DS 19. Pozwi±zanie tablicy rozdzielczej dobrze ¶wiadczy o konstruktorach z Mielca.
Pełne uznanie dla Mikrusa - lini± nadwozia nie ustępuje on najbardziej udanym rozwi±zaniom zagranicznym. Meduza Jest mniej atrakcyjnym z dwóch wykonanych prototypów.
Zobacz zdjęcie Mikrusa i Meduzy: |
|
|
Auto Moto Sport 1957, nr 22.
Inne artykuły o Mikrusie : |
|
|
|