Opis ogólny
Mikrus, auto, które w założeniu miało być masowo produkowane, miało być także niezwykle tanie i mieć bardzo uproszczoną konstrukcje. Auto, w rzeczywistości było małe, wyposażenie wnętrza
stanowiły jedynie najbardziej
niezbędne
elementy: kierownica, fotele...
Mikrus, polski mikrosamochód mimo małych zewnętrznych wymiarów oferował wygodne i przestronne wnętrze dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Tylnia kanapa była bardzo wąska i nie gwarantowała zbyt dużej
wygody. Autko przewidziane było dla dwóch osób dorosłych i dwójki dzieci. Drzwi otwierały się "pod wiatr" wiec wsiadanie mogło niektórym sprawiać duże problemy. Mikrus posiadał bagażnik o pojemności
200 litrów,
dostępny
jedynie od środka pojazdu. Nie było bowiem żadnej klapy umożliwiającej załadunek bagaży od zewnątrz....
Opis Mikrusa z INSTRUKCJi OBSŁUGI Mikrusa (WARSZAWA 1960
WYDAWNICTWA KOMUNIKACYJNE):
"MIKRUS MR-300 jest czterokołowym, dwuśladowym mikrosamochodem z całkowicie zamkniętym, stalowym nadwoziem. Obszerne, jak na pojazd tej kategorii wnętrze MIKRUSA jest przeznaczone do przewożenia dwóch osób dorosłych i dwojga dzieci. Mikrus umożliwia poruszanie się z trwałą szybkością
60-70 km/godz przy pełnym, normalnym obciążeniu pojazdu, wynoszącym 240 kG. Dwa przednie siedzenia dla osób dorosłych, oraz tylne siedzenie przewidziane dla dzieci, zapewniają pełną wygodę jazdy. Przewożenie trzech lub czterech dorosłych osób, ze względu na szczupłość miejsca, jest możliwe jedynie na
krótkich odcinkach, z tym, że obciążenie pojazdu nie powinno przekraczać obciążenia maksymalnego. Wysokie wskaźniki techniczne i typowe samochodowe wyposażenie MIKRUSA w pełni kwalifikują go do roli "rodzinnego" środka lokomocji, a koszty eksploatacji stawiają go prawie na równi z kosztami eksploatacji
motocykla z wózkiem, zapewniając jednocześnie wygodę jazdy, jaką daje przeciętny samochód małolitrażowy."
Poniższa charakterystyka techniczna pochodzi z
INSTRUKCJi OBSŁUGI Mikrusa (WARSZAWA 1960
WYDAWNICTWA KOMUNIKACYJNE):
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA SAMOCHODU |
|
|
1. SILNIK I ZESPÓŁ NAPĘDOWY |
|
|
Typ |
Mi 10A |
Rodzaj silnika |
dwusuwowy, gaźnikowy, z przepłu kiwaniem zwrotnym |
Liczba cylindrów |
2 |
Układ cylindrów |
szeregowy, pionowy |
Średnica cylindra |
58 mm |
Skok tłooka |
56 mm |
Pojemność skokowa |
296 cm3 |
Stopień sprężania: |
|
Rzeczywisty |
6 |
Teoretyczny |
8 |
Moc znamionowa |
14 KM przy 5000 obr/min. |
Maksymalny moment obrotowy |
2,1 kGm przy 4200 obr/min. |
Pojemnościowy wskaźnik mocy |
47,3 KM/l |
Smarowanie |
mieszankowe, stosunek oleju do benzyny 1 : 25 |
Paliwo |
mieszanka benzynowo-olejowa w stosunku 25:1; benzyna o liczbie oktanowej nie mniejszej jak 75; olej EXTRA 15, Lux13, lub Lux 10 |
Chłodzenie |
powietrzne, przy pomocy dmuchawy |
Filtr powietrza |
mokry, z wkładem tiltrującym |
Gaźnik |
PEGAZ, typ GM26S1, poziomy, z przepustnicą suwakową i urządzeniem rozruchowym |
Doprowadzenie paliwa |
opadowe (pod własnym ciężarem) |
Sprzęgło |
mokre, 3-tarczowe |
Skrzynka biegów |
czterobiegowa o układzie kół stale zazębionych; bieg wsteczny zazębiany przy włączaniu; wszystkie biegi nie synchronizowane |
Przełożenia catkowite |
IV bieg - 1 : 5,073 |
|
III bieg - 1 : 7,177 |
|
II bieg - 1 : 10,996 |
|
I bieg - 1 : 20,624 |
|
bieg wsteczny - 1 : 18,050 |
Mechanizm napędowy |
stożkowy z dwoma satelitarni (skrzynka biegów, mechanizm różnicowy i sprzęgło we wspólnej obudowie) |
Napęd |
bezpośredni, przez przeguby krzyżakowe na pótosie kół tylnych Zawieszenie zespotu napędowego na 3-ch gumowych amortyzatorach |
Ciężar zespołu napędowego |
52 kG |
|
|
2. INSTALACJA ELEKTRYCZNA |
|
|
Układ |
jednoprzewodowy, "plus" połączony z masę Napięcia nominalne sieci 12 V |
Prądnica |
prądorozrusznik typu PR-1a, moc prądnicy 130 W |
Regulator prądnicy |
typ RG-20a, składający się z wyłącznika, regulatora napięcia i regulatora prądu; ponadto w jednej obudowie z regulatorem znajduje się wyłącznik przekaźnikowy prądo-rozrusznika, uruchamiany kluczykiem z wyłącznika zapłonu |
Akumulator |
typ 6Mc4, pojemność 24 Ah |
Układ zapłonowy |
automatyczne przyspieszenie zapłonu, 2 przerywacze, 2 cewki zapłonowe i 2 kondensatory |
Wyprzedzenie zapłonu |
27° lub 3,7 mm przed ZZ |
Rozwarcie styków przerywaczy |
0,3-0,4 mm |
Świece zapłonowe |
|
wartość cieplna |
225-240 |
gwint |
M14X1,25 |
odstęp elektrod |
0,6 mm |
Rozrusznik |
prądorozrusznik typu PR-1a, moc 300 W |
Reflektory |
dwuświatłowe z żarówkami 25/25 W |
Kierunkowskazy migowe i lampy pozycyjne |
we wspólnej obudowie z żarówkami dwuświatłowymi: 6/21 W |
Przerywacz kierunkowskazów |
typu termo-elektromagnetycznego |
Lampa STOP i oświetlenie
tablicy rejestracyjnej |
żarówki palcowe 10 i 5 W |
Zabezpieczenie obwodów |
skrzynka bezpieczników na 8 obwodów |
Lampki kontrolne |
ładowanie kierunkowskazów i świateł bliskich - w kolorach: czerwona, zielona i niebieska z żarówkami o mocy 2,5 W; lampki umieszczone są we wspólnej ozdobnej obudowie na desce rozdzielczej |
Sygnał dźwiękowy |
typu SDM-12 |
Wycieraczka |
typu WC2c, z pojedynczym wycierakiem |
|
|
Szybkościomierz z licznikiem
przebytych kilometrów |
zakres szybkości do 120 km/godz, zakres przebytych kilometrów do 99 000 km; tarcza oświetlona żarówką 2,5 W |
|
|
3. PODWOZIE |
|
|
Napęd |
tylny |
Rama |
płyta nośna |
Zawieszenie przednie |
niezależne, pojedyncze wahacze poprzeczne i amortyzatory teleskopowe ze sprężynami śrubowymi i olejowym tłumieniem drgań dwustronnego działania |
Zawieszenie tyłu |
niezależne, podłużne wahacze oraz wahliwe półosie z amortyzatorami teleskopowymi o sprężynach śrubowych z olejowym tłumieniem drgań dwustronnego działania |
Mechanizm kierowniczy |
z przekładnią zębatkową |
Kierownica |
jednoramienna, z lewej strony |
Hamulec nożny |
hydrauliczny, na cztery koła |
Hamulec ręczny |
mechaniczny, działający na tylne koła |
Koła |
obręcze tłoczone, tarczowe, dwudzielne: 2,45X10 |
wymiar ogumienia |
4,40-10 |
ciśnienie powietrza |
przód - 1,5 atn; tył - 2,0 atn |
Zbieżność kół przednich |
2-4 mm, mierzona na obręczach przy pełnym obciążeniu pojazdu |
Ustawienie kół tylnych |
równoległe, mierzone na obręczach przy pełnym obciążeniu pojazdu |
|
|
4. NADWOZIE |
|
|
Wykonanie |
tłoczone z blach stalowych, dwudrzwiowe, czteromiejscowe |
Szyby: |
|
przednia i tylna |
panoramiczne (wygięte) |
w drzwiach |
przesuwne |
boczne |
stałe |
Siedzenia |
miękkie, na pasach gumowych z wkładami z gumy porowatej; przednie siedzenia przesuwne i rozkładane do spania |
Ogrzewanie |
powietrzem chłodzącym cylindry silnika; regulowany dopływ ciepłego powietrza |
Wyposażenie nadwozia |
lusterko wsteczne, schowek na drobne przedmioty w tablicy rozdzielczej, daszki przeciwsłoneczne, oświetlenie wnętrza |
|
|
5. POJEMNOŚCI |
|
|
Zbiornik paliwa |
27 I (w tym rezerwa 3-4 l) |
Zespół napędowy |
2 l |
Filtr powietrza |
około 150 cm3 |
Olejowe tłumiki drgań |
około 65 cm3 każdy |
Hamulec hydrauliczny |
około 130 cm3 |
|
|
6. WYMIARY |
|
|
Rozstaw osi |
1850 mm |
Rozstaw kół (na ziemi): |
|
Przednich |
1025 mm |
tylnych |
1025 mm |
Długość |
3025 mm |
Szerokość |
1315 mm |
Wysokość |
około 1350 mm |
Prześwit |
około 200 mm |
Promień skrętu |
4 m |
|
|
7. CIĘŻARY |
|
|
Ciężar własny |
około 450 kG |
Dopuszczalne obciążenie |
240 kG |
|
|
8. DANE EKSPLOATACYJNE |
|
|
|
Szybkość maksymalna (z pełnym obciążeniem) |
90 km/godz. |
Szybkość trwała, podróżna |
60-70 km/godz. |
Zdolność pokonywania wzniesień |
IV bieg- 7% |
|
III bieg- 12% |
|
II bieg - 20% |
|
I bieg - 30% |
|
wsteczny bieg - 28% |
Zużycie paliwa dla średnich warunków eksploatacji w lecie |
5-5,7 l/100 km |
Szczegółowy opis i dane techniczne samochodu Mikrus można znaleźć również w:
Tygodniku MOTOR (1959, nr 16) w artykułach:
- "Motor - Badanie drogowe MIKRUS MR-300"
- "Szczegółowe dane techniczne"
Tygodniku AUTO MOTO SPORT (1957, nr 32):
- "Smyk i Mikrus - Poznajemy nasze mikrosamochody "
Opisy poszczególnych detali, części oraz parametry eksploatacyjne mozna znaleźć również w innych tekstach zamieszczonych na tej stronie. Zapraszam do lektury artykułów w dziele "Media o Mikrusie".
|