"Nie da się ukryć, że samochodzik jest zgrabny i wygodny, szybkość do 90 km/h, no i przystępna cena jedyne 50.000 złotych. Prawie darmo !"
Menu serwisu
Strona główna
Historia Mikrusa
Opis i Dane techniczne
Galeria fotografii
Spis Mikrusów
Dokumenty
Media / Publikacje o Mikrusie
Artykuły / Wywiady / Inne
Zloty / Rajdy / Spotkania

Kontakt

Podziękowania i Linki
Współpraca
Na skróty...
Książka o Mikrusie MR-300
K o l o r y   M i k r u s ó w
Mikrus na wesoło :-)
Ciekawostki Mikrusowe
Mikrus MR-300 w 3D
Mikrus na Facebooku
Partnerzy:

ABC o Mikrusie:
www.mikrus.fora.pl


Forum Polskiej Motoryzacji: www.fpm.up.pl

Oldtimery.com:

Opis i dane techniczne Mikrusa

Opis ogólny

Mikrus, auto, które w założeniu miało być masowo produkowane, miało być także niezwykle tanie i mieć bardzo uproszczoną konstrukcje. Auto, w rzeczywistości było małe, wyposażenie wnętrza stanowiły jedynie najbardziej niezbędne elementy: kierownica, fotele...

Mikrus, polski mikrosamochód mimo małych zewnętrznych wymiarów oferował wygodne i przestronne wnętrze dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu. Tylnia kanapa była bardzo wąska i nie gwarantowała zbyt dużej wygody. Autko przewidziane było dla dwóch osób dorosłych i dwójki dzieci. Drzwi otwierały się "pod wiatr" wiec wsiadanie mogło niektórym sprawiać duże problemy. Mikrus posiadał bagażnik o pojemności 200 litrów, dostępny jedynie od środka pojazdu. Nie było bowiem żadnej klapy umożliwiającej załadunek bagaży od zewnątrz....

Opis Mikrusa z INSTRUKCJi OBSŁUGI Mikrusa (WARSZAWA 1960 WYDAWNICTWA KOMUNIKACYJNE):

"MIKRUS MR-300 jest czterokołowym, dwuśladowym mikrosamochodem z całkowicie zamkniętym, stalowym nadwoziem. Obszerne, jak na pojazd tej kategorii wnętrze MIKRUSA jest przeznaczone do przewożenia dwóch osób dorosłych i dwojga dzieci. Mikrus umożliwia poruszanie się z trwałą szybkością 60-70 km/godz przy pełnym, normalnym obciążeniu pojazdu, wynoszącym 240 kG. Dwa przednie siedzenia dla osób dorosłych, oraz tylne siedzenie przewidziane dla dzieci, zapewniają pełną wygodę jazdy. Przewożenie trzech lub czterech dorosłych osób, ze względu na szczupłość miejsca, jest możliwe jedynie na krótkich odcinkach, z tym, że obciążenie pojazdu nie powinno przekraczać obciążenia maksymalnego. Wysokie wskaźniki techniczne i typowe samochodowe wyposażenie MIKRUSA w pełni kwalifikują go do roli "rodzinnego" środka lokomocji, a koszty eksploatacji stawiają go prawie na równi z kosztami eksploatacji motocykla z wózkiem, zapewniając jednocześnie wygodę jazdy, jaką daje przeciętny samochód małolitrażowy."

Poniższa charakterystyka techniczna pochodzi z INSTRUKCJi OBSŁUGI Mikrusa (WARSZAWA 1960 WYDAWNICTWA KOMUNIKACYJNE):

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA SAMOCHODU

 

 

1. SILNIK I ZESPÓŁ NAPĘDOWY

 

 

Typ

Mi 10A

Rodzaj silnika

dwusuwowy, gaźnikowy, z przepłu kiwaniem zwrotnym

Liczba cylindrów

2

Układ cylindrów

szeregowy, pionowy

Średnica cylindra

58 mm

Skok tłooka

56 mm

Pojemność skokowa

296 cm3

Stopień sprężania:

 

Rzeczywisty

6

Teoretyczny

8

Moc znamionowa

14 KM przy 5000 obr/min.

Maksymalny moment obrotowy

2,1 kGm przy 4200 obr/min.

Pojemnościowy wskaźnik mocy

47,3 KM/l

Smarowanie

mieszankowe, stosunek oleju do benzyny 1 : 25

Paliwo

mieszanka benzynowo-olejowa w stosunku 25:1; benzyna o liczbie oktanowej nie mniejszej jak 75; olej EXTRA 15, Lux13, lub Lux 10

Chłodzenie

powietrzne, przy pomocy dmuchawy

Filtr powietrza

mokry, z wkładem tiltrującym

Gaźnik

PEGAZ, typ GM26S1, poziomy, z przepustnicą suwakową i urządzeniem rozruchowym

Doprowadzenie paliwa

opadowe (pod własnym ciężarem)

Sprzęgło

mokre, 3-tarczowe

Skrzynka biegów

czterobiegowa o układzie kół stale zazębionych; bieg wsteczny zazębiany przy włączaniu; wszystkie biegi nie synchronizowane

Przełożenia catkowite

IV bieg - 1 : 5,073

 

III bieg - 1 : 7,177

 

II bieg - 1 : 10,996

 

I bieg - 1 : 20,624

 

bieg wsteczny - 1 : 18,050

Mechanizm napędowy

stożkowy z dwoma satelitarni (skrzynka biegów, mechanizm różnicowy i sprzęgło we wspólnej obudowie)

Napęd

bezpośredni, przez przeguby krzyżakowe na pótosie kół tylnych Zawieszenie zespotu napędowego na 3-ch gumowych amortyzatorach

Ciężar zespołu napędowego

52 kG

 

 

2. INSTALACJA ELEKTRYCZNA

 

 

Układ

jednoprzewodowy, "plus" połączony z masę Napięcia nominalne sieci 12 V

Prądnica

prądorozrusznik typu PR-1a, moc prądnicy 130 W

Regulator prądnicy

typ RG-20a, składający się z wyłącznika, regulatora napięcia i regulatora prądu; ponadto w jednej obudowie z regulatorem znajduje się wyłącznik przekaźnikowy prądo-rozrusznika, uruchamiany kluczykiem z wyłącznika zapłonu

Akumulator

typ 6Mc4, pojemność 24 Ah

Układ zapłonowy

automatyczne przyspieszenie zapłonu, 2 przerywacze, 2 cewki zapłonowe i 2 kondensatory

Wyprzedzenie zapłonu

27° lub 3,7 mm przed ZZ

Rozwarcie styków przerywaczy

0,3-0,4 mm

Świece zapłonowe

 

wartość cieplna

225-240

gwint

M14X1,25

odstęp elektrod

0,6 mm

Rozrusznik

prądorozrusznik typu PR-1a, moc 300 W

Reflektory

dwuświatłowe z żarówkami 25/25 W

Kierunkowskazy migowe i lampy pozycyjne

we wspólnej obudowie z żarówkami dwuświatłowymi: 6/21 W

Przerywacz kierunkowskazów

typu termo-elektromagnetycznego

Lampa STOP i oświetlenie
tablicy rejestracyjnej

żarówki palcowe 10 i 5 W

Zabezpieczenie obwodów

skrzynka bezpieczników na 8 obwodów

Lampki kontrolne

ładowanie kierunkowskazów i świateł bliskich - w kolorach: czerwona, zielona i niebieska z żarówkami o mocy 2,5 W; lampki umieszczone są we wspólnej ozdobnej obudowie na desce rozdzielczej

Sygnał dźwiękowy

typu SDM-12

Wycieraczka

typu WC2c, z pojedynczym wycierakiem

 

 

Szybkościomierz z licznikiem
przebytych kilometrów

zakres szybkości do 120 km/godz, zakres przebytych kilometrów do 99 000 km; tarcza oświetlona żarówką 2,5 W

 

 

3. PODWOZIE

 

 

Napęd

tylny

Rama

płyta nośna

Zawieszenie przednie

niezależne, pojedyncze wahacze poprzeczne i amortyzatory teleskopowe ze sprężynami śrubowymi i olejowym tłumieniem drgań dwustronnego działania

Zawieszenie tyłu

niezależne, podłużne wahacze oraz wahliwe półosie z amortyzatorami teleskopowymi o sprężynach śrubowych z olejowym tłumieniem drgań dwustronnego działania

Mechanizm kierowniczy

z przekładnią zębatkową

Kierownica

jednoramienna, z lewej strony

Hamulec nożny

hydrauliczny, na cztery koła

Hamulec ręczny

mechaniczny, działający na tylne koła

Koła

obręcze tłoczone, tarczowe, dwudzielne: 2,45X10

wymiar ogumienia

4,40-10

ciśnienie powietrza

przód - 1,5 atn; tył - 2,0 atn

Zbieżność kół przednich

2-4 mm, mierzona na obręczach przy pełnym obciążeniu pojazdu

Ustawienie kół tylnych

równoległe, mierzone na obręczach przy pełnym obciążeniu pojazdu

 

 

4. NADWOZIE

 

 

Wykonanie

tłoczone z blach stalowych, dwudrzwiowe, czteromiejscowe

Szyby:

 

przednia i tylna

panoramiczne (wygięte)

w drzwiach

przesuwne

boczne

stałe

Siedzenia

miękkie, na pasach gumowych z wkładami z gumy porowatej; przednie siedzenia przesuwne i rozkładane do spania

Ogrzewanie

powietrzem chłodzącym cylindry silnika; regulowany dopływ ciepłego powietrza

Wyposażenie nadwozia

lusterko wsteczne, schowek na drobne przedmioty w tablicy rozdzielczej, daszki przeciwsłoneczne, oświetlenie wnętrza

 

 

5. POJEMNOŚCI

 

 

Zbiornik paliwa

27 I (w tym rezerwa 3-4 l)

Zespół napędowy

2 l

Filtr powietrza

około 150 cm3

Olejowe tłumiki drgań

około 65 cm3 każdy

Hamulec hydrauliczny

około 130 cm3

 

 

6. WYMIARY

 

 

Rozstaw osi

1850 mm

Rozstaw kół (na ziemi):

 

Przednich

1025 mm

tylnych

1025 mm

Długość

3025 mm

Szerokość

1315 mm

Wysokość

około 1350 mm

Prześwit

około 200 mm

Promień skrętu

4 m

 

 

7. CIĘŻARY

 

 

Ciężar własny

około 450 kG

Dopuszczalne obciążenie

240 kG

 

 

8. DANE EKSPLOATACYJNE

 

 

 

Szybkość maksymalna (z pełnym obciążeniem)

90 km/godz.

Szybkość trwała, podróżna

60-70 km/godz.

Zdolność pokonywania wzniesień

IV bieg- 7%

 

III bieg- 12%

 

II bieg - 20%

 

I bieg - 30%

 

wsteczny bieg - 28%

Zużycie paliwa dla średnich warunków eksploatacji w lecie

5-5,7 l/100 km

Szczegółowy opis i dane techniczne samochodu Mikrus można znaleźć również w:

T
ygodniku MOTOR (1959, nr 16) w artykułach:

- "Motor - Badanie drogowe MIKRUS MR-300"

- "Szczegółowe dane techniczne"

Tygodniku AUTO MOTO SPORT (1957, nr 32):

- "Smyk i Mikrus - Poznajemy nasze mikrosamochody "


Opisy poszczególnych detali, części oraz parametry eksploatacyjne mozna znaleźć również w innych tekstach zamieszczonych na tej stronie. Zapraszam do lektury artykułów w dziele "Media o Mikrusie".