"Nie da się ukryć, że samochodzik jest zgrabny i wygodny, szybkość do 90 km/h, no i przystępna cena jedyne 50.000 złotych. Prawie darmo !"
Menu serwisu
Strona główna
Historia Mikrusa
Opis i Dane techniczne
Galeria fotografii
Spis Mikrusów
Dokumenty
Media / Publikacje o Mikrusie
Artykuły / Wywiady / Inne
Zloty / Rajdy / Spotkania

Kontakt

Podziękowania i Linki
Współpraca
Na skróty...
Książka o Mikrusie MR-300
K o l o r y   M i k r u s ó w
Mikrus na wesoło :-)
Ciekawostki Mikrusowe
Mikrus MR-300 w 3D
Mikrus na Facebooku
Partnerzy:

ABC o Mikrusie:
www.mikrus.fora.pl


Forum Polskiej Motoryzacji: www.fpm.up.pl

Oldtimery.com:

Szczegółowe dane techniczne

Szczegółowe dane techniczne

Marka: WSK
Model: Mikrus
Typ: MR-300

Wytwórnia: Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu

Silnik:

Wytwórnia
: Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Rzeszowie
Typ: Mi-10
Rodzaj obiegu - ilość suwów: niskoprężny, gaźnikowy, dwusuwowy z prze­płukiwaniem zwrotnym.
Ilość i układ cylindrów: dwucylindrowy, rzędowy, ustawiony prostopadle do osi podłużnej pojazdu.
Średnica cylindra: 58 mm.
Skok tłoka: 56 mm.
Stosunek s/d: 0,97
Pojemność Skokowa silnika: 296 cm3
Stopień sprężania: 8,0 (teoretyczny) 5,6 (rzeczywisty)
Moc maksymalna: 14,5 KM przy 5100 obr/min.
Maksymalny moment obrotowy: 2.0 kGm przy 3500 obr/min.
Średnia szybkość tłoka przy obrotach mocy maksymalnej 9,5 m/sek.
Cylindry: oddzielne, odlane z żeliwa
Głowice: oddzielne, odlane ze stopu lekkiego
Kadłub silnika: wspólny z obudową mechanizmów napędowych, odlany ze stopu lekkiego, dzielony w płaszczyźnie poziomej.
Wał korbowy: kuty, składany na wcisk, ułożyskowany na dwu łożyskach rol­kowych (NU 205) i jednym kulkowym (6205), uszczelniony gumowymi pierścieniami uszczelniającymi.
Korbowód: kuty, stopa ułożyskowana na dwóch rzędach rolek.
Tłok: ze stopu lekkiego, owalizowany, o trzech pierścieniach uszczelniają­cych. Sworzeń tłokowy zamocowany pływająco.
Rozrząd:
otwarcie kanału wlotowego 60° przed gmp
zamknięcie kanału wlotowego 61° po dmp
otwarcie kanału wylotowego 75° przed dmp
zamknięcie kanału wylotowego 77° po gmp
Smarowanie: mieszanką benzynowo-olejową o stosunku 25:1.
Chłodzenie: powietrzne, o wymuszonym obiegu. Dmuchawa promieniowa, osadzona po lewej stronie silnika, na wale korbowym.
Gaźnik: typu motocyklowego Bing 1/26/54 o średnicy gardzieli 26 mm, z urządzeniem rozruchowym (lub Jikov 2926 lub Pegaz GM 26).
Podawanie paliwa: opadowe, poprzez osadnik.
Ciężar silnika: 52 kG.

Instalacja elektryczna:

Napięcie znamionowe: 12 V (biegun ujemny połączony z masą). Zapłon: bateryjny (2 cewki i 2 przerywacze) o stałym momencie zapłonu.
Świeca: z gwintem 14 mm, o wartości cieplnej 225 lub 240 wg Bosch'a. Prądnica: prądorozrusznik (dynastarter) o mocy 130 W (moc rozrusznika
0,3 KM), zamocowany na lewym czopie wału korbowego. Włączanie
rozrusznika elektromagnetyczne. Regulator napięcia: jednordzeniowy, z regulacją napięciową. Akumulator: ołowiowy 12 V, o pojemności 34 Ah. Bezpieczniki: topikowe
Kierunkowskazy: migowe (wspólne ze światłami postojowymi).

Przeniesienie napędu:

Napęd: na koła tylne, silnik zblokowany z mechanizmami napędowymi. Na­pęd z wału korbowego poprzez sprzęgło, kołami zębatymi do przekładni głównej.
Sprzęgło: trzytarczowe, mokre, umieszczone na wale silnika.
Skrzynia biegów: czterobiegowa, dwuwałkowa, bez synchronizacji.
Przełożenia poszczególnych biegów (w nawiasach całkowite): I bieg - 3,98:1 (20,625:1), II bieg - 2,21:1 (11:1), III bieg - 1,32:1 (7,174:l), IV bieg - 0,93:1 (5,077:1), tylny bieg 3,34:1 (18,05:1).
Przełożenie między silnikiem a skrzynią biegów - 2,4 :1
Przełożenie między skrzynią biegów a tylnymi kołami - 2,26:1.
Zmiana biegów: krótką dzwignią umieszczoną pomiędzy przednimi siedze­niami.
Półosie: całkowicie obciążone.
Przeguby: krzyżakowe, z ułożyskowaniem w tulejach z tworzyw sztucznych.
Kola: tarczowe, obręcze rozbieralne o wymiarach 2,45x10, mocowane cztere­ma śrubami.
Ogumienie: o wymiarach 4,40x10

Zawieszenie kół:

Koła przednie: zawieszenie niezależne na długich, trójkątnych pojedynczych wahaczach poprzecznych i sprężynach śrubowych z teleskopowymi amortyzatorami wewnątrz.
Koła tylne: zawieszenie niezależne na podłużnych krótkich wahaczach i sprę­żynach śrubowych z teleskopowymi amortyzatorami wewnątrz.

Układ kierowniczy:

Mechanizm kierowniczy: zębatkowy
Ilość obrotów koła kierownicy między skrajnymi położeniami: 2,25
Średnica koła kierownicy: 380 mm
Układ drążków kierowniczych: symetryczny

Układ hamulcowy:

Hamulec nożny: hydrauliczny na cztery koła
Średnica bębnów hamulcowych: 180 mm
Szerokość okładzin: 25 mm
Całkowita powierzchnia okładzin: 176 cm3
Średnica tłoczków hamulcowych: 5/8 cala
Hamulec ręczny: mechaniczny (linkowy) na tylne koła

Nadwozie:

Rodzaj: kareta dwu-trzy osobowa, dwudrzwiowa, drzwi otwierane do przodu.
Konstrukcja: nadwozie współpracujące, całkowicie metalowe, spawane.
Rama: płyta podłogowa mocująca mechanizmy napędowe i jezdne współpra­cująca z nadwoziem.
Bagażnik: w przedniej części nadwozia, przed nogami pasażera, dostępny od wewnątrz, o pojemności ok. 0,2 m3.
Siedzenia: o szkielecie metalowym, z pasami gumowymi wyłożonymi gumą mikroporowatą. Tylna ławeczka drewniana, wyłożona gumą mikroporowatą. Wybicia bawełniane, krawędzie siedzeń i oparć pokryte dermatoidem Oparcia siedzeń przednich wyjmowane i rozkładane do spania.
Wyposażenie: ogrzewanie wnętrza nadmuchem powietrza ogrzewającego silnik (wyloty pod tylną ławeczką). Szybkościomierz z licznikiem kilometrów. Lampki kontrolne ładowania, kierunkowskazów i świateł szosowych. Elektryczna wycieraczka z jednym piórkiem.

WSKAŹNIKI

Moc jednostkowa silnika 49,0 KM/1
Stosunek ciężaru samochodu do pojemności silnika 1,59 (2,36) t/l
Stosunek mocy silnika do ciężaru samochodu 30,7 (20,7) KM/t
Szybkość na IV biegu odpowiadająca 1000 obr/min. silnika 16,8 km/godz.
Stosunek powierzchni okładzin ciernych hamulców do ciężaru samochodu
111,9 (76,4)cm3/t
Zdolność pokonywania wzniesień (teoretyczna) I bieg - ok. 25%, II - 13,5, II - 8 oraz IV bieg - około 4,5%

DANE REGULACYJNE I OBSŁUGOWE

Średnica gardzieli gaźnika - 26 m m, główna dysza paliwowa 1,20 mm, dysza wolnych obrotów 0,35 mm, rozpylacz 1608, igła gaźnika ustawiona na 3-im karbie. (Dane dla gaźników Bing). Dla gaźników Jikov - główna dysza paliwowa 250 (docieranie 260), igła gaźnika ustawiona w II po­łożeniu od góry (III przy docieraniu)
Ustawienie zapłonu - 4 mm przed gmp.
Rozwarcie styków przerywacza. 0,45 mm, świece 14 mm o wartości cieplnej 225-240 wg Boscha, odstęp elektrod świec 0,6 mm
Jałowy ruch pedału sprzęgła ok. 20 mm
Jałowy ruch pedału hamulca ok. 20 mm
Ciśnienie powietrza w ogumieniu: przód 1,4 at., tył 1,7-2,0 at.
Zbieżność kół przednich 2-4 mm
Kąt pochylenia kół przednich 2°30'
Kąt pochylenia kół tylnych 8°
Pojemność zbiornika paliwa 27,5 l w tym ok. 3,5 l rezerwa.
Zalecane paliwo: benzyna LO 80 (Etylina III)
Zalecany olej silnikowy: Extra 15
Stosunek paliwa i oleju w mieszance 25:1 (lub nawet 30:1)
Ilość oleju w mechanizmach napędowych 1,8 l.
Zalecany olej - latem Lux 10, zimą Lux 7 (lub SZ 12:SZ 6)
Okresowe czynności obsługowe i regulacyjne
Smarowanie podwozia za pomocą prasy (olejem przekładniowymi, a nie smarem stałym): co 2000 km. - sworznie zwrotnic (4 pkty), sworznie kuliste drążków kierowniczych (4 pkty), mechanizm kierowniczy (1 pkt), przeguby półosi (2 pkty), linka sprzęgła (i ewent. przepustnicy) - (3 pkt). Podczas dużej ilości jazd po błocie i deszczu smarowanie przeprowadzać co 1500- 1000 km. Czyszczenie filtra powietrza i osadnika paliwowego.
Sprawdzenie ilości oleju (ewent. uzupełnienie) w mechanizmach napędo­wych co 2000 km., wymiana pierwsza po 500 km, następna po 1000 km. i 2500 km., potem co 5000 km.
Nałożenie świeżego smaru do piast kół przednich oraz przesmarowanie linki szybkościomierza co 5000 km.
Smarowanie kilkoma kroplami oleju co 2000 km - zamki i zawijasy drzwi oraz maski silnika, cięgła i linki przepustnicy gaźnika i urządzenia rozru­chowego, cięgło pedału hamulca i sprzęgła.
Co 5000 km. sprawdzenie odstępów elektrod świec, regulacja sprzęgła i wol­nych obrotów silnika.
Co 10 000 km. sprawdzenie rozwarcia styków przerywaczy i ustawienia za­płonu, wymiana świec na nowe, sprawdzenie i regulacja hamulców.

DOCIERANIE SAMOCHODU

Okres docierania obejmuje w zasadzie 3000 km. przebiegu, przy czym w okresie do 5000 km. należy unikać dłuższej jazdy przy pełnym otwarciu przepustnicy względnie przekraczać na dłuższy okres szybkości 70 km/godz. W całym okresie, docierania należy także szczególnie pamiętać przy jeździe ze stałą szybkością o przymykaniu na krótką chwilę przepustnicy co ok. 1-2 km przebytej drogi.
Najważniejszy jest przebieg pierwszych 500 km. w czasie których nie nale­ży przekraczać na poszczególnych biegach następujących szybkości: I bieg - 10 km/godz, II bieg - 20 km/godz, III bieg - 40 km/godz, IV bieg - 50 km/godz. W okresie przebiegu 500-2000 km należy stopniowo zwiększać szybkości na poszczególnych biegach nie przekraczając jednakże na I biegu - 12 km/godz, na II biegu - 25 km/godz, na III biegu - 45 km/godz i na IV biegu - 60 km/godz. W okresie 2000-4000 km nie powinno się przekraczać szybkości na I biegu - 15 km/godz, ma II - 30 km/godz, III - 50 km/godz i na IV - 75 km/godz. Szybkości minimalne na poszczególnych biegach nie powinny być niższe niż: na II biegu -10 km/godz, na III biegu - 20 km/godz. na IV biegu - 40 km/godz. Przez cały okres docierania nie należy wykorzy­stywać więcej niż ok. 1/2, później 2/3 całkowitego otwarcia przepustnicy. Ponadto, w podanych wyżej dwu okresach docierania nie należy nigdy wy­korzystywać dopuszczalnych szybkości maksymalnych przez czas dłuższy niż 2-3 minuty, jeżdżąc natomiast z trwałą szybkością podróżna o 10, później 5 km/godz niższą od dopuszczalnej.
Przez okres pierwszych 1000 km. zaleca się stosować mieszankę benzynowo-olejową o stosunku 20:1. Poza tym w okresie pierwszych 3000 km. gaźnik winien być wyregulowany na możliwie najbogatszą mieszankę (igła przepust­nicy gaźnika jak najbardziej podniesiona).

Warunki sprzedaży ratalnej 30% ceny przy zakupie, reszta na 24 raty. Według obliczeń tygodnika MOTOR koszt bezpośredni eksploatacji MIKRUSA (obejmujący koszty paliwa, olei, smarów, napraw i obsługi wynosi 63 grosze za 1 km. Licząc amortyzację samochodu, całkowite koszty eksploatacyjne wynoszą dla przebiegu rocznego 10.000 km - 1,35 zl, przy przebiegu 15.000 - 1,23 zł, przy 20.000 km - 1,17 zł zaś przy przebiegu rocznym 25.000 km - 1,13 zl za 1 km.

WYNIKI POMIARÓW

Pomiary wykonano na seryjnym samochodzie MIKRUS MR-300, nr. silnika 1329, nr. podwozia 50, wyprodukowanym w roku 1958. Pomiary drogowe przeprowadzane przy użyciu handlowego paliwa i oleju (benzyna etylizowana LO 80 i olej silnikowy Extra 15). W czasie pomiarów silnik posiadał następujące nastawy: zapłon ustawiony 4 mm przed gmp, główna dysza paliwowa 1,20 mm, rozpylacz 1608. igła gaźnika całkowicie podniesiona. Ciśnienie powietrza w ogumieniu - przód 1,4 at, tył - 1,7 at. Warunki atmosferyczne - temperatura +4°C, wiatr boczny o szybkości 0,2-0,3 m/sek., ciśnienie barometryczne 758 mm Hg.

POMIARY STATYCZNE:
POMIARY DROGOWE :
HAMOWANIE :


Czas rozpędzania przez biegi. Linią ciągłą - obciążenie dwóch osób, linio przerywana - pełne obciążenie. Gwiazdką oznaczono czas osiągnięcia i szybkość po 100 m.
Zobacz tabelkę:

Wykres zużycia paliwa.
Zobacz tabelkę:

Zobacz zdjecie silnika :




Tygodnik Motor 1959, nr 16.


Inne artykuły o Mikrusie :