"Nie da się ukryć, że samochodzik jest zgrabny i wygodny, szybkość do 90 km/h, no i przystępna cena jedyne 50.000 złotych. Prawie darmo !"
Menu serwisu
Strona główna
Historia Mikrusa
Opis i Dane techniczne
Galeria fotografii
Spis Mikrusów
Dokumenty
Media / Publikacje o Mikrusie
Artykuły / Wywiady / Inne
Zloty / Rajdy / Spotkania

Kontakt

Podziękowania i Linki
Współpraca
Na skróty...
Ksi±żka o Mikrusie MR-300
K o l o r y   M i k r u s ó w
Mikrus na wesoło :-)
Ciekawostki Mikrusowe
Mikrus MR-300 w 3D
Mikrus na Facebooku
Partnerzy:

ABC o Mikrusie:
www.mikrus.fora.pl


Forum Polskiej Motoryzacji: www.fpm.up.pl

Oldtimery.com:

MIKRUS a GOGGOMOBIL

MIKRUS a GOGGOMOBIL

Dosyć często w potocznych rozmowach na temat MIKRUSA słyszy się, ze jest on wiern± kopi± niemieckiego mikrosamochodu Goggomobil. Ponieważ nie jest to w pełni zgodne z prawd±, warto dla wyja¶nienia przedstawić jak sprawa wygl±da w rzeczywisto¶ci.

Z chwil± powstania koncepcji produkcji mikrosamochodu w ramach luzów produkcyjnych Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu i Rzeszowie, konstruktorzy rozpoczęli studia nad istniej±cymi rozwi±zaniami różnych mikrosamochodów produkowanych zagranic±. Miało to na celu uzyskanie do¶wiadczeń i zebranie odpowiednich materiałów do opracowania założeń i konstrukcji polskiego mikrosamochodu. W wyniku tych prac wybór padł na koncepcję mikrosamochodu o założeniach konstrukcyjnych podobnych jak dla samochodu Goggomobil. Przyjęto wiec, że będzie to pojazd czterokołowy o kształtach normalnego i tylko zmniejszonego samochodu, z silnikiem dwusuwowym chłodzonym powietrzem i umieszczonym z tyłu, z płyt± podłogow± oraz współpracuj±cym z ni± metalowym nadwoziem oraz niezależnym zawieszeniem wszystkich czterech kół. Podczas wstępnych badań samochodu Goggomobil okazało się, że posiada on dla naszych warunków szereg wad m. in. w wymiarach i kształtach nadwozia, resorowaniu oraz trwało¶ci szeregu elementów. Przy opracowywaniu MIKRUSA wzięto to więc pod uwagę. I tak w rezultacie powstał mikrosamochód o podobnych założeniach ogólnych, lecz innym rozstawie osi i kół przednich oraz tylnych, z nadwoziem o bardziej estetycznych kształtach, wyposażonym w gięte szyby przednie i tylne. Wnętrze zostało wyposażone w lekkie i wygodne siedzenia, daj±ce rozkładać się do spania. Płyta podłogowa została zaprojektowana odmiennie i inaczej poł±czona z nadwoziem. Zastosowano inne, lepsze resorowanie oraz amortyzację zapewniaj±c± większ± wygodę jazdy. Zawieszenie tylnych kół zostało wzmocnione, w układzie hamulcowym wprowadzono klejone do szczęk okładziny. W miejsce drogich łożysk igłowych przegubów półosi i sworzni zwrotnic, jakie s± stosowane w Goggomobilu wprowadzono trwalsze tulejki z tworzyw sztucznych. W układzie dr±żków kierowniczych zastosowano regulację luzów sworzni kulistych, co zapewnia większa ich trwało¶ć.
Zespół napędowy, skonstruowany podobnie jak w samochodzie Goggomobil, otrzymał silnik o zmienionym ułożyskowaniu wału, z całkowicie innym układem ss±cym i wydechowym, daj±cym lepsz± charakterystykę silnika. Zmieniono nieco za słabe sprzęgło i niektóre elementy skrzynki biegów. Mało praktyczny układ sterowania sprzęgła i przepustnicy gaĽnika za pomoc± linek - zast±piono cięgłami, daj±c równocze¶nie inne, wygodniejsze pedały. Wreszcie zastosowano całkowicie oryginaln± instalację elektryczn± oraz nowoczesny polski gaĽnik Pegaz, w specjalnym wykonaniu i skuteczniejszy mokry filtr powietrza.
Jak więc z powyższego widać, MIKRUS stał się mikrosamochodem o podobnych ogólnych założeniach konstrukcyjnych, lecz w sumie o znacznie zmienionej w stosunku do Goggomobila konstrukcji.

 

Mikrus

Goggomobil

Rozstaw osi mm

1850

1800

Rozstaw osi kół przednich mm

1100

1090

Rozstaw kół tylnych mm

1100

1090

Długo¶ć mm

3100

3000

Szeroko¶ć mm

1300

1380

Wysoko¶ć mm

1300

1310

Prze¶wit

200

200

Moc silnika KM

14,5

17

Obroty mocy maksymalnej obr/min.

5100

4800

Stopień sprężenia

6,2

6.5

Ciężar pojazdu KG

474

430

Normalne zużycie paliwa l/100 km

4,4

4,6

Stosunek mocy do ciężaru pojazdu kG/KM

30.7

25,3


Zdjecie Mikrusa i Goggomobila:



Tygodnik Motor 1959, nr 16.


Inne artykuły o Mikrusie :