MIKRUS a GOGGOMOBIL
Dosyć często w potocznych rozmowach na temat MIKRUSA słyszy się, ze jest on wiern± kopi± niemieckiego mikrosamochodu Goggomobil. Ponieważ nie jest to w pełni zgodne z prawd±, warto dla wyja¶nienia przedstawić jak sprawa wygl±da w rzeczywisto¶ci.
Z chwil± powstania koncepcji produkcji mikrosamochodu w ramach luzów produkcyjnych Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu i Rzeszowie, konstruktorzy rozpoczęli studia nad istniej±cymi rozwi±zaniami różnych mikrosamochodów produkowanych zagranic±. Miało to na celu uzyskanie do¶wiadczeń
i zebranie odpowiednich materiałów do opracowania założeń i konstrukcji polskiego mikrosamochodu. W wyniku tych prac wybór padł na koncepcję mikrosamochodu o założeniach konstrukcyjnych podobnych jak dla samochodu Goggomobil. Przyjęto wiec, że będzie to pojazd czterokołowy o kształtach
normalnego i tylko zmniejszonego samochodu, z silnikiem dwusuwowym chłodzonym powietrzem i umieszczonym z tyłu, z płyt± podłogow± oraz współpracuj±cym z ni± metalowym nadwoziem oraz niezależnym zawieszeniem wszystkich czterech kół. Podczas wstępnych badań samochodu Goggomobil okazało
się, że posiada on dla naszych warunków szereg wad m. in. w wymiarach i kształtach nadwozia, resorowaniu oraz trwało¶ci szeregu elementów. Przy opracowywaniu MIKRUSA wzięto to więc pod uwagę. I tak w rezultacie powstał mikrosamochód o podobnych założeniach ogólnych, lecz innym rozstawie
osi i kół przednich oraz tylnych, z nadwoziem o bardziej estetycznych kształtach, wyposażonym w gięte szyby przednie i tylne. Wnętrze zostało wyposażone w lekkie i wygodne siedzenia, daj±ce rozkładać się do spania. Płyta podłogowa została zaprojektowana odmiennie i inaczej poł±czona z
nadwoziem. Zastosowano inne, lepsze resorowanie oraz amortyzację zapewniaj±c± większ± wygodę jazdy. Zawieszenie tylnych kół zostało wzmocnione, w układzie hamulcowym wprowadzono klejone do szczęk okładziny. W miejsce drogich łożysk igłowych przegubów półosi i sworzni zwrotnic, jakie s±
stosowane w Goggomobilu wprowadzono trwalsze tulejki z tworzyw sztucznych. W układzie dr±żków kierowniczych zastosowano regulację luzów sworzni kulistych, co zapewnia większa ich trwało¶ć.
Zespół napędowy, skonstruowany podobnie jak w samochodzie Goggomobil, otrzymał silnik o zmienionym ułożyskowaniu wału, z całkowicie innym układem ss±cym i wydechowym, daj±cym lepsz± charakterystykę silnika. Zmieniono nieco za słabe sprzęgło i niektóre elementy skrzynki biegów. Mało praktyczny
układ sterowania sprzęgła i przepustnicy gaĽnika za pomoc± linek - zast±piono cięgłami, daj±c równocze¶nie inne, wygodniejsze pedały. Wreszcie zastosowano całkowicie oryginaln± instalację elektryczn± oraz nowoczesny polski gaĽnik Pegaz, w specjalnym wykonaniu i skuteczniejszy mokry filtr
powietrza.
Jak więc z powyższego widać, MIKRUS stał się mikrosamochodem o podobnych ogólnych założeniach konstrukcyjnych, lecz w sumie o znacznie zmienionej w stosunku do Goggomobila konstrukcji.
|
Mikrus |
Goggomobil |
Rozstaw osi mm |
1850 |
1800 |
Rozstaw osi kół przednich mm |
1100 |
1090 |
Rozstaw kół tylnych mm |
1100 |
1090 |
Długo¶ć mm |
3100 |
3000 |
Szeroko¶ć mm |
1300 |
1380 |
Wysoko¶ć mm |
1300 |
1310 |
Prze¶wit |
200 |
200 |
Moc silnika KM |
14,5 |
17 |
Obroty mocy maksymalnej obr/min. |
5100 |
4800 |
Stopień sprężenia |
6,2 |
6.5 |
Ciężar pojazdu KG |
474 |
430 |
Normalne zużycie paliwa l/100 km |
4,4 |
4,6 |
Stosunek mocy do ciężaru pojazdu kG/KM |
30.7 |
25,3 |
Zdjecie Mikrusa i Goggomobila: |
|
Tygodnik Motor 1959, nr 16.
Inne artykuły o Mikrusie : |
|
|