"Nie da się ukryć, że samochodzik jest zgrabny i wygodny, szybkość do 90 km/h, no i przystępna cena jedyne 50.000 złotych. Prawie darmo !"
Menu serwisu
Strona główna
Historia Mikrusa
Opis i Dane techniczne
Galeria fotografii
Spis Mikrusów
Dokumenty
Media / Publikacje o Mikrusie
Artykuły / Wywiady / Inne
Zloty / Rajdy / Spotkania

Kontakt

Podziękowania i Linki
Współpraca
Na skróty...
Książka o Mikrusie MR-300
K o l o r y   M i k r u s ó w
Mikrus na wesoło :-)
Ciekawostki Mikrusowe
Mikrus MR-300 w 3D
Mikrus na Facebooku
Partnerzy:

ABC o Mikrusie:
www.mikrus.fora.pl


Forum Polskiej Motoryzacji: www.fpm.up.pl

Oldtimery.com:

Eksploatacja Mikrusa MR-300

Eksploatacja Mikrusa MR-300

W numerze bieżącym inaugurujemy nowy cykl artykułów dotyczących budowy, napraw i eksploatacji pierwszego polskiego mikrosamochodu - MIKRUS MR-300. W artykułach tych zamieszczać będziemy opracowane przez fabrykę autoryzowane wypowiedzi, które zapewne będą pomocą przy obsłudze czy naprawie mikrosamochodu - szczególnie, że w obecnym okresie rozruchu produkcji brak dokumentacji warsztatowej utrudnia prawidłowe przeprowadzanie czynności obsługowych i naprawczych.

ZAWIESZENIA KÓŁ PRZEDNICH I TYLNYCH

Zawieszenia w samochodzie Mikrus MR-300 są zawieszeniami niezależnymi o symetrycznym układzie. Zawieszenie koła przedniego zawiera zwrotnicę z przymocowaną do niej tarczą hamulcową i osadzonym na dwóch łożyskach kulkowych bębnem hamulcowym oraz dwuiramienny wahacz połączony ze zwrotnicą sworzniem ułożyskowanym ślizgowo w tulejkach poliamidowych zwrotnicy. Elementami mocującymi zawieszenie do płyty podłogowej są dwie śruby, łączące poprzez gumowe tuleje amortyzujące końce dwóch ramion wahacza z wspornikami podłogi, oraz amortyzator teleskopowy, łączący obudowę sworznia zwrotnicy ze wspornikiem na przednim błotniku.

W skład zawieszenia koła tylnego wchodzą: półoś osadzona na dwóch łożyskach kulkowych w piaście i łącząca się z półosią mechanizmu różnicowego przegubem krzyżakowym oraz wahacz zamocowany z jednej strony w piaście, a z drugiej poprzez kostkę wahacza, w belce podporowej silnika samochodu. Do piasty przymucowana jest tarcza hamulcowa, zaś na stożku pólosi osadzony bęben hamulcowy. Trzecim punktem podparcia jest amortyzator teleskopowy, zamocowany w piaście i wsporniku tylnej części płyty podłogowej. Krzyżak przegubu ułożyskowany jest w tulejkach poliamidowych widełek obu półosi. Do bębnów hamulcowych przedniego i tylnego zawieszenia przykręcone są śrubami obręcze kół jezdnych samochodu.

Do charakterystycznych napraw zawieszeń, oprócz popularnej wymiany koła, należy zaliczyć wymianę łożysk w przednim bębnie hamulcowym i tylnej piaście, którą należy przeprowadzić w następujący sposób: po zdjęciu koła i kołpaka zabezpieczającego z bębna hamulcowego należy odkrękręcić nakrętkę mocującą bęben na zwrotnicy, a następnie posługując się należącym do wyposażenia ściągaczem do bębnów, ściągnąć z zwrotnicy bęben, wraz z łożyskami. Po wyjęciu z bębna uszczelniacza pierścieniowego i wewnętrznego pierścienia rozprężnego, można wybudować i wymienić uszkodzone, czy też zużyte łożyska i postępując odwrotnie założyć bęben z powrotem na zwrotnicę.

Przy tego rodzaju naprawie w lewym kole przednim należy najpierw odkręcić zabezpieczenie linki szybkościomierza i wyciągnąć ją ze zwrotnicy. Wymiana łożysk w tylnym kole przebiega znacznie trudniej i może być przeprowadzona kilkoma sposobami. Podajemy najprostszy: należy ściągaczem zdjąć bęben hamulcowy i odkręcić tarczę hamulcową, a następnie wymontować cały zespół tylnego zawieszenia wraz z amortyzatorem i kostką wahacza. Z odkręconej połowy tylnego zawieszenia samochodu należy odpiąć amortyzator, a następnie wyjąć mieszczący się od strony widełek półosi uszczelniacz pierścieniowy i wewnętrzny pierścień rozprężny, następnie posługując się tym samym ściągaczem do bębnów ściągnąć piastę z półosi. Jedno łożysko zejdzie wówczas z piastą, a jedno, tzw. wewnętrzne, razem z rozprężnym pierścieniem zewnętrznym pozostanie na półosi. Po wymianie łożysk należy odwróciwszy kolejność złożyć zespól zawieszenia i podpiąć go do pojazdu.

Inną z możliwych napraw zawieszenia jest wymiana tulei poliamidowych w przegubie krzyżakowym. Należy w tym celu wykręcić wkręty w szklankach przegubu, zdjąć pierścienie rozprężne, a następnie stosując prostej konstrukcji ściągacz (tuleja z długim wkrętem w denku) wyciągnąć z widełek szklanki i wymienić tulejki. Po wymianie należy szklanki wtłoczyć do widełek, przegub nasmarować i zabezpieczyć otwory w szklankach wkrętami.
Wymianę gumowych tulei amortyzujących w przednich wahaczach przeprowadza się w następujący sposób: Należy odkręcić śruby mocujące wahacz do płyty podłogowej, wybić wtłoczony w niego wyrobiony wkład amortyzujący, rozebrać go, a następnie w tulejkę zewnętrzną wtłoczyć tuleję gumową, tuleję wewnętrzną i cały wkład wbić w oczkowe zakończenie wahacza.
Analogicznie należy postąpić przy wymianie tulei amortyzującej w kostce wahacza tylnego. Tyle o naprawach zawieszeń Mikrusa. Z uwag natury eksploatacyjnej należy wymienić konieczność dość częstego smarowania przegubu krzyżakowego (co około 1000 km).

inż. Andrzej Tarkowski
Wytwórnia
Sprzętu Komunikacyjnego
Mielec

Zobacz skan artykułu :

Prawidłowy sposób podnoszenia na podnośniku przedniego koła mikrosamochodu oraz fragment piasty bębna hamulco­wego i półosi tylnego koła Mikrusa:
Zdjęcie nr 1:
Zdjęcie nr 2:

Zdjęcie Mikrusa ilustrujące artykuł:



Tygodnik Motor 1959, nr 23.


Inne artykuły o Mikrusie :