"Nie da się ukryć, że samochodzik jest zgrabny i wygodny, szybkość do 90 km/h, no i przystępna cena jedyne 50.000 złotych. Prawie darmo !"
Menu serwisu
Strona główna
Historia Mikrusa
Opis i Dane techniczne
Galeria fotografii
Spis Mikrusów
Dokumenty
Media / Publikacje o Mikrusie
Artykuły / Wywiady / Inne
Zloty / Rajdy / Spotkania

Kontakt

Podziękowania i Linki
Współpraca
Na skróty...
Ksi±żka o Mikrusie MR-300
K o l o r y   M i k r u s ó w
Mikrus na wesoło :-)
Ciekawostki Mikrusowe
Mikrus MR-300 w 3D
Mikrus na Facebooku
Partnerzy:

ABC o Mikrusie:
www.mikrus.fora.pl


Forum Polskiej Motoryzacji: www.fpm.up.pl

Oldtimery.com:

Prototypy silników do Mikrusa

Mikrus MR-400?


W roku 1960 (ostatni rok produkcji Mikrusa) powstał w zakładach WSK Rzeszów prototyp silnika MK400 o pojemno¶ci 396ccm (moc 19,5kM przy 4250 obr/min). Silnik został założony do Mikrusa i były przeprowadzane jego testy. Konstrukcja prototypu silnika opierała się na modelu Mi10 montowanym w Mikrusie MR-300. MK400 miał zwiększon± ¶rednice cylindrów i wzmocnione niektóre podzespoły. Gabaryty silnika s± nieco większe w porównaniu z Mi10, zawieszenie silnika wymagało zmian (wydłużone zostały belki). Podobny silnik 400ccm wykonywała firma Glas i był montowany w Goggomobilach głównie przeznaczonych na eksport do USA. Pozostał jeden egzemplarz prototypowego silnika.

Silnik widlasty o pojemno¶ci 500 ccm w Mikrusie?

W 1958 WSK Mielec zwrócił się do ZSM w Łodzi o opracowanie założeń konstrukcyjnych silnika czterosuwowego o pojemno¶ci ok. 500 ccm maj±cego służyć jako napęd przygotowywanej nowej wersji nadwozia Mikrusa - zmierzaj±cej ogólnie w kierunku "samochodu małolitrażowego" wzorem fiata 500 czy 600 i 600D. Po opracowaniu założeń wstępnych WSK złożyła zamówienie na prototypy bloków napędowych oraz na 2000 szt. rocznie w pierwszych latach uruchamiania produkcji Mikrusa. W latach 59-61 prowadzona prace na prototypami silników w ZSM - głównym konstruktorem był inż. Stanisław Kochanowski. Silnik miał być wykonywany w trzech wersjach: SSV - samochodowej, zblokowanej z napędem, SMV - motocyklowej, SPV - wersji przemysłowej. Każdy wariant miał być produkowany w dwóch wersjach pojemno¶ciowych 350 i 500 ccm o mocach odpowiednio 20 i 26 KM. Kat rozchylenia cylindrów 64 stopni. Po przerwaniu produkcji Mikrusa Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego powołało komisje, której wła¶ciwym zadaniem było uzasadnienie przerwania prac nad tymi silnikami. Nakazano zniszczenie dokumentacji oraz prototypów, które w chwili wydania tej decyzji były ukończone prawie w 80%. Speckomisja powołana specjalnie do zamknięcia prac nad tym projektem w składzie: Porazinski, Ignatowicz i Mathia jako jeden z koronnych argumentów, że "u nas to się nie przyjmie" przywołała długo¶ć zespołu w wersji samochodowej jako zbyt drugiej dla motocykla... Wtedy też kończy się oficjalna historia prototypów silnika.
Wiadomo jeszcze, że Silnik 500ccm był testowany przez Duszkiewicza, podobno był rewelacyjny. PóĽniejsze dzieje prototypu silnika s± niepewne, podobno jeszcze w roku 1962 (aż do odej¶cia Kochanowskiego z ZSM) prowadzono, w wielkiej tajemnicy i wbrew zakazowi, prace na tymi silnikami. Jaka¶ czę¶ć dokumentacji na pewno zachowała się w rękach Kochanowskiego, z niej pochodz± rysunki prototypowego silnika. Kto wie, może mimo wszystko i również gdzie¶ ocalał prototyp?.

Rysunki projektowane silnika widlastego o pojemno¶ci 500ccm
 


Inne:

Lista innych tekstów i artykułów dostępnych obecnie na stronie: