Tygodnik „Motor” – 1959, nr 23 – „Eksploatacja Mikrusa MR-300”

Eksploatacja Mikrusa MR-300

W numerze bieżącym inaugurujemy nowy cykl artykułów dotyczących budowy, napraw i eksploatacji pierwszego polskiego mikrosamochodu – MIKRUS MR-300. W artykułach tych zamieszczać będziemy opracowane przez fabrykę autoryzowane wypowiedzi, które zapewne będą pomocą przy obsłudze czy naprawie mikrosamochodu – szczególnie, że w obecnym okresie rozruchu produkcji brak dokumentacji warsztatowej utrudnia prawidłowe przeprowadzanie czynności obsługowych i naprawczych.

ZAWIESZENIA KÓŁ PRZEDNICH I TYLNYCH

Zawieszenia w samochodzie Mikrus MR-300 są zawieszeniami niezależnymi o symetrycznym układzie. Zawieszenie koła przedniego zawiera zwrotnicę z przymocowaną do niej tarczą hamulcową i osadzonym na dwóch łożyskach kulkowych bębnem hamulcowym oraz dwuiramienny wahacz połączony ze zwrotnicą sworzniem ułożyskowanym ślizgowo w tulejkach poliamidowych zwrotnicy. Elementami mocującymi zawieszenie do płyty podłogowej są dwie śruby, łączące poprzez gumowe tuleje amortyzujące końce dwóch ramion wahacza z wspornikami podłogi, oraz amortyzator teleskopowy, łączący obudowę sworznia zwrotnicy ze wspornikiem na przednim błotniku.

W skład zawieszenia koła tylnego wchodzą: półoś osadzona na dwóch łożyskach kulkowych w piaście i łącząca się z półosią mechanizmu różnicowego przegubem krzyżakowym oraz wahacz zamocowany z jednej strony w piaście, a z drugiej poprzez kostkę wahacza, w belce podporowej silnika samochodu. Do piasty przymucowana jest tarcza hamulcowa, zaś na stożku pólosi osadzony bęben hamulcowy. Trzecim punktem podparcia jest amortyzator teleskopowy, zamocowany w piaście i wsporniku tylnej części płyty podłogowej. Krzyżak przegubu ułożyskowany jest w tulejkach poliamidowych widełek obu półosi. Do bębnów hamulcowych przedniego i tylnego zawieszenia przykręcone są śrubami obręcze kół jezdnych samochodu.

Do charakterystycznych napraw zawieszeń, oprócz popularnej wymiany koła, należy zaliczyć wymianę łożysk w przednim bębnie hamulcowym i tylnej piaście, którą należy przeprowadzić w następujący sposób: po zdjęciu koła i kołpaka zabezpieczającego z bębna hamulcowego należy odkrękręcić nakrętkę mocującą bęben na zwrotnicy, a następnie posługując się należącym do wyposażenia ściągaczem do bębnów, ściągnąć z zwrotnicy bęben, wraz z łożyskami. Po wyjęciu z bębna uszczelniacza pierścieniowego i wewnętrznego pierścienia rozprężnego, można wybudować i wymienić uszkodzone, czy też zużyte łożyska i postępując odwrotnie założyć bęben z powrotem na zwrotnicę.

Przy tego rodzaju naprawie w lewym kole przednim należy najpierw odkręcić zabezpieczenie linki szybkościomierza i wyciągnąć ją ze zwrotnicy. Wymiana łożysk w tylnym kole przebiega znacznie trudniej i może być przeprowadzona kilkoma sposobami. Podajemy najprostszy: należy ściągaczem zdjąć bęben hamulcowy i odkręcić tarczę hamulcową, a następnie wymontować cały zespół tylnego zawieszenia wraz z amortyzatorem i kostką wahacza. Z odkręconej połowy tylnego zawieszenia samochodu należy odpiąć amortyzator, a następnie wyjąć mieszczący się od strony widełek półosi uszczelniacz pierścieniowy i wewnętrzny pierścień rozprężny, następnie posługując się tym samym ściągaczem do bębnów ściągnąć piastę z półosi. Jedno łożysko zejdzie wówczas z piastą, a jedno, tzw. wewnętrzne, razem z rozprężnym pierścieniem zewnętrznym pozostanie na półosi. Po wymianie łożysk należy odwróciwszy kolejność złożyć zespól zawieszenia i podpiąć go do pojazdu.

Inną z możliwych napraw zawieszenia jest wymiana tulei poliamidowych w przegubie krzyżakowym. Należy w tym celu wykręcić wkręty w szklankach przegubu, zdjąć pierścienie rozprężne, a następnie stosując prostej konstrukcji ściągacz (tuleja z długim wkrętem w denku) wyciągnąć z widełek szklanki i wymienić tulejki. Po wymianie należy szklanki wtłoczyć do widełek, przegub nasmarować i zabezpieczyć otwory w szklankach wkrętami.
Wymianę gumowych tulei amortyzujących w przednich wahaczach przeprowadza się w następujący sposób: Należy odkręcić śruby mocujące wahacz do płyty podłogowej, wybić wtłoczony w niego wyrobiony wkład amortyzujący, rozebrać go, a następnie w tulejkę zewnętrzną wtłoczyć tuleję gumową, tuleję wewnętrzną i cały wkład wbić w oczkowe zakończenie wahacza.
Analogicznie należy postąpić przy wymianie tulei amortyzującej w kostce wahacza tylnego. Tyle o naprawach zawieszeń Mikrusa. Z uwag natury eksploatacyjnej należy wymienić konieczność dość częstego smarowania przegubu krzyżakowego (co około 1000 km).

inż. Andrzej Tarkowski
Wytwórnia
Sprzętu Komunikacyjnego
Mielec

Skan artykułu

Prawidłowy sposób podnoszenia na podnośniku przedniego koła mikrosamochodu oraz fragment piasty bębna hamulco­wego i półosi tylnego koła Mikrusa. Zdjęcie nr 1.

Prawidłowy sposób podnoszenia na podnośniku przedniego koła mikrosamochodu oraz fragment piasty bębna hamulco­wego i półosi tylnego koła Mikrusa. Zdjęcie nr 2.

Fotografia ilustrująca artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *