Tygodnik „Auto Moto Sport” – 1957, nr 22 – „MIKRUS i MEDUZA – Prototypy polskich samochodów popularnych”

MIKRUS i MEDUZA Prototypy polskich samochodów popularnych.

Meduza i Mikrus, to dwa prototypy samochodu popularnego, opracowane przez Zakłady Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu. Pierwsze wozy są Już gotowe i były demonstrowane 26 lipca w Ministerstwie Przemysłu Ciężkiego. Prototypy różnią się między sobą tylko szczegółami nadwozia. Naszym zdaniem Mikrus ma linię bardziej efektowną, a wyżej umieszczone reflektory zapewniają lepsze oświetlenie drogi. Mikrus i Meduza, to samochodziki naprawdę popularne.. Mały dwucylindrowy dwusuwowy silnik, dzięki niewielkiej pojemności skokowej, pozwala na utrzymanie średniego zużycia paliwa w granicach 4,5 litra na 100 km. A więc koszty eksploatacji będą niewielkie i samochodzik nie będzie nadmiernym obciążeniem przeciętnie zarabiających rodzin. Tylko, żeby cena samochodziku była równie przystępna…

Obydwa prototypy są wykonane bardzo starannie i mają szereg ciekawych rozwiązań. Na przykład, korzystne wrażenie robi prosta, a jednak naprawdę ładna przednia deska z wskaźnikami i wyłącznikami, jak też i kierownica z jedną szprychą – podobna do stosowanej w Citroen DS 19. W ogóle prototypy nie są wykonane prymitywnie 1 na pewno nie ustępują produkowanym mikro-samochodzikom zagranicznym. Jak widzimy, żerańskie FSO ma teraz poważnego konkurenta w Mielcu, konkurenta, który daje lekcję jak należy konstruować samochody. Oczywiście prototypy muszą przejść próby dla wyszukania ewentualnych usterek, a również i zakłady trzeba przygotować do podjęcia produkcji. Jak zwykle największym problemem będzie tłoczenie blach nadwozia. A więc wciąż nie wiadomo, kiedy będziemy mogli kupić Mikrusa…

Skan fotografii Mikrusa

Skan grafiki Mikrusa i Meduzy z ozdobnymi napisami

Przednie siedzenia są odchylane dla umożliwienia dojścia do małego siedzenia tylnego, przeznaczonego w zasadzie dla dzieci. Przy odrobinie samozaparcia zmieścić się może i dorosły człowiek.

Kierownica z jedną szprychą Jest podobna do stosowanej w Citroen DS 19. Pozwiązanie tablicy rozdzielczej dobrze świadczy o konstruktorach z Mielca.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *